Information för Boende

Här hoppas vi att du som är ny eller gammal medlem finner all information du möjligtvis kan behöva!
Det finns även ytterligare information på Mitt Riksbyggen via följande länk: https://mitt.riksbyggen.se/ , inloggning sker med hjälp av BankID.

Till att börja med så ber vi dig läsa vår ’Boendepärm’ som innehåller en sammanfattning av all information som kan vara av nytta för dig som boende i föreningen. Du finner den här: Boendepärm_2020feb

Nedan finner du allmän/kompletterande information. Om någonting saknas, kika gärna här eller kontakta oss

FASTIGHETSSKÖTARE
Fastighetsskötsel utförs på entreprenad av Fastighetsskötarna Lars-Gunnar och Tony under ordinarie arbetstider 07-16 (måndag – fredag).

Kontakta fastighetsskötarna för byte av namn på dörr, porttelefon, postbox och anslagstavlan i trapphuset.

Felanmälningar av utrustning i tvättstuga till Tony via telefon 031-19 84 30 eller mail fsk.lgt@gmail.com

Städning av trapphuset sker varannan vecka mellan maj-september och övriga året varje vecka.  Även städning av tvättstugorna kommer ske sista fredagen i månaden.

BYTE AV NAMN PÅ DÖRR etc.
Kontakta fastighetsskötarna för byte av namn på dörr, porttelefon, postbox och anslagstavlan i trapphuset.

KONTAKT MED STYRELSEN
Vid allvarliga skador, såsom vattenläckor och dylikt ska styrelsen genast kontaktas på helastyrelsen@brflunden28.se.

PANTSÄTTNING
Panthandlingarna ska ihop med ett svarskuvert från banken skickas via post till Riksbyggen, Box 540, 721 09 Västerås.
Handlingarna ska inte skrivas under av styrelsen, som var fallet tidigare, utan skickas direkt till Riksbyggen.

LÄGENHETSUTDRAG
Behöver ni ett utdrag ur lägenhetsförteckningen? Ring Riksbyggen på 0771 – 86 08 60 och be dem skicka detta till er.

NYCKLAR/BLIPPAR OCH LÅS
Vi har nyligen bytt låssystem och har ett servicekontrakt med låssmed Samuelsson & Partner. Nycklarna vi har är av märket iLOQ vilket innebär att de kan spärras om de tappas bort. Du behöver därmed inte byta låset till din dörr för att bibehålla säkerheten. Om du har tappat bort din nyckel ska den genast spärras. Detta gör du gör via Låsportalen eller genom att kontakta Samuelsson & Partner. Vill du beställa extra nycklar gör du även det via Låsportalen.

PORTTELEFONI VID GRINDARNA
Porttelefonen vid grinden på Nobelgatan går till adresserna Persgatan 2A, B, 4A, B.
Porttelefonen vid grinden på Persgatan går till adresserna Persgatan 10A, B, 8A, B, C samt Bielkegatan 9C. 

Om ni med dessa adresser inte finns med i porttelefonens register, skapa ett ärende på Låsportalen. Gå till “Ärenden” och klicka på “Nytt ärende”, välj “Support”.

Uppgifter som behövs till registret:
Namn
Telefonnummer
Adress, på adressrad två fyller ni i ert fyrsiffriga lägenhetsnummer, tex 1011 (Lantmäteriverkets lgh nr). Detta finns på anslagstavlan i varje trapphus och på postboxarna.
Föreningens lägenhetsnummer

Det telefonnummer ni fyller i kommer att kopplas med porttelefonen vid grinden. Det går att lägga till fler än ett telefonnummer. När någon ringer på er lägenhet vid grinden, ringer er telefon och ni öppnar grinden via telefonen, se användarguiden.

SKA DU RENOVERA?
Om du ska renovera din lägenhet krävs godkännande av styrelsen. Du kan läsa mer om detta här.

HEMFÖRSÄKRING
Styrelsen uppmanar alla boende att teckna hemförsäkring med bostadsrättstillägg.

VATTENLÄCKOR
Kontakta Göteborgs Rörjour för att stänga av vattnet så snart som möjligt. Kontakta därefter Styrelsen på 070-781 50 28.

Därefter kontaktar Styrelsen Polygon för inspektion av fukthalt och omfattning av skadan. Inspektionen avgör hur den fortsatta processen ser ut. Om fukten är begränsad till ett område som bostadrättinnehavaren ansvarar för, så står bostadrättinnehavarens försäkringsbolag för inspektionskostnaden.

Efter inspektionen så tar arbetet med att återställa/renovera vid. Bostadsrättsinnehavaren ansvarar i de flesta fall för att anlita hantverkare.

Slutligen sker arbetet med att fördela kostnaderna mellan försäkringsbolagen (föreningens samt bostadsrättsinnehavaren). Hur kostnaderna fördelas beror på skadans omfattning, orsak och placering. Styrelsen bistår givetvis detta arbetet och igenom hela processen.

SKADEDJUR I KÄLLAREN
Kontakta Anticimex: 075 – 245 10 00 och uppge föreningens försäkringsnummer (316399, Folksam). Kan vara bra att veta att i kontakten med Anticimex så vill de gärna veta så mycket som möjligt (tex. var råttorna upptäcktes (inomhus/utomhus/adress), om finns det spillning, om de har grävt).

AVGIFTER & HYROR
Föreningen har anlitat Riksbyggen att handlägga föreningens avgifter och hyror. Dessa betalas i förskott och som boende får du tre avier för respektive kvartal på en gång. Har du frågor om ditt boende eller inbetalning av avgiften/hyran når du Riksbyggen dygnet runt på telefonnummer 0771-860 860 eller via deras kontaktformulär.

TVÄTTSTUGOR
Nästan alla har drabbats av att komma till en tvättstuga som inte motsvarat våra förväntningar. En enkel regel är att lämna tvättstuga och maskiner i det skick du önskar finna dem när du själv kommer för att tvätta nästa gång. Här är några enkla regler som ska följas i tvättstugorna:

  • Tänk på rengöring av fack för tvättmedel, ”ludd” i torktumlaren och golv i både tvätt- och torkrum.
  • Om bokad tid inte påbörjats senast en timme efter utsatt starttid har annan medlem rätt att tvätta på den bokade tiden.
  • Bokning med hjälp av papperslappar gäller inte. Om du saknar tvättlås till tvättavlan, kontakta fastighetsskötaren Tony.
  • Bygel-bh får inte tvättas i maskinerna.
  • Tvättiden börjar och slutar enligt tvättavlan, men torktiden börjar en timme senare och slutar en timme efter tvättiden.
  • Du får inte använda torkrummen efter kl 23.00.
  • Tvättiderna består av 3 timmar och gäller alla dagar.

TV och BREDBAND
Föreningen har bredband, telefoni och TV levererat från Telenor (f.d. Bredbandsbolaget). Denna avgift (250 kr/mån) är obligatorisk att betala för bostadsrättsinnehavare och ingår i avgiften. Obs! När du är nyinflyttad kontakta Telenor och registrera dig som kund.

KÄLLAR- OCH VINDSUTRYMMEN
Får ej användas som avställningsplats för gamla uttjänta möbler och annat bråte. Det strider mot våra brandsäkerhetsregler och vi får anmärkning vid inspektion. Bortforsling av grovsopor står man själv för. Förvaring sker i lägenhetshavarens förråd. Blir föreningen tvungen att stå för tömning av källarutrymmen kommer det således resultera i höjda avgifter/hyror.

SOPRUM
I soprummen finns flera olika kärl där avfallet sorteras enligt för kärlen angivna innehåll. Grovsopor eller elektronik får inte slängas eller lämnas i soprummen. Om detta ändå sker tvingas föreningen betala stora extrakostnader för att ta hand om detta, vilket kommer att resultera i höjda avgifter/hyror.

Under städdagarna en gång per halvår, ges alla, i mån av plats, möjligheten att slänga sina grovsopor i en container. Har du grovsopor, skrymmande föremål eller elektronik som du vill bli av med måste du själv ta med dessa till en återvinningscentral (ÅVC). Numera behövs inte längre ett ÅVC-kort utan man visar upp sitt ID-kort på plats. Antalet besök på ÅVC är obegränsade.

Har du kläder eller möbler som du vill skänka kan du kontakta Myrorna. Du kan även lämna dina saker till Återbruket som finns på flera av stadens ÅVC.

FARLIGT AVFALL
Föreningen har inte möjlighet att hantera farligt avfall. Vi uppmanar boende att slänga ditt farliga avfall på återvinningscentralen (ÅVC).